Dworzec Kolejowy
Kutnowski dworzec przeżył wiele - dwie wojny światowe, okupacje, czasy PRL-u i wiele wiele innych wydarzeń historycznych, a także kilka remontów - ostatni w 2012 roku. Zobaczmy jak przez ten czas się zmieniał!
Kutno już w XIX wieku stało się ważnym ośrodkiem kolejowym w Polsce. Największy rozwój przypadł na lata dwudzieste i trzydzieste XX wieku.
Historia kolejnictwa w Kutnie rozpoczęła się w 1861 roku. Powstała wtedy istniejąca do dzisiaj i dalej spełniająca swoje funkcje stacja kolejowa na linii Kolei Warszawsko-bydgoskiej. Na długie lata zadecydowało to o gospodarczym obliczu miasta. Dzięki przeprowadzeniu przez Kutno linii kolejowej tzw. "Drogi żelaznej warszawsko – bydgoskiej" miasto stało się nie tylko stacją węzłową, ale również dynamicznie rozwijającym się ośrodkiem gospodarczo-handlowym.
Sam budynek stacji kolejowej został oddany do użytku w 1862 r. tuż po ukończeniu trasy kolejowej warszawsko-bydgoskiej. Ukształtowany został w formach historyzmu, nawiązującego do renesansowej willi włoskiej o cechach pałacu, z charakterystyczną, asymetryczną bryłą wzbogaconą zdobieniami roślinnymi, arkadowaniami i boniowaniem ścian. Flankują go dwa trójkondygnacyjne ryzality.
Główna elewacja posiada wejścia i okna zamknięte półkoliście. Boczny ryzalit od strony miasta zdobi wieża zegarowa.
Widoczne są również elementy stylu romańskiego przejawiające się w triforiach. Dworzec tworzył wraz z innymi obiektami cały kompleks zabudowań kolejowych – kolejowe miasteczko.
Dalszy, intensywny rozwój kolei nastąpił w czasie dwudziestolecia międzywojennego. W latach 1922 – 26 powstały połączenia Kutna z Poznaniem (zakończono tym samym budowę trasy kolejowej Warszawa – Poznań), Łodzią i Płockiem. Wybudowano również zakłady naprawcze i parowozownię.
W okresie powojennym powstały obecnie istniejące perony i przejście podziemne.
Obecnie z kutnowskiego dworca kolejowego można dostać się bezpośrednio do większości dużych miast Polski (Warszawa, Łódź, Bydgoszcz, Szczecin, Poznań, Wrocław, Katowice, Kraków, Lublin...); do wielu ośrodków turystycznych (Kołobrzeg, Krynica-Zdrój, Hel, Zakopane). Szlak kolejowy prowadzący przez miasto łączy Berlin z Moskwą, Gdańsk z Katowicami, Poznań z Warszawą, Bydgoszcz z Lublinem.
W 2011 roku rozpoczął się generalny remont budynku dworca który zakończono 11 czerwca 2012r. gdy odświeżony i zmodernizowany budynek otwarto na podróżnych. Koszt renowacji to ponad 13 mln zł. Mimo że dworzec znacząco zyskał na wyglądzie, wciąż wzbudza kontrowersje, głównie ze względu na wykorzystanie stali kortenowskiej do elementów zadaszeń, oraz przy wyjściu z tunelu. Rdzewiejąca blacha nie wszystkim przypadła do gustu… Aktualnie (2018rok) trwa następny etap modernizacji dworca. Przebudowane i wydłużone zostaną perony. Pojawi się nad nimi zadaszenie. Historia Kutnowskiego dworca trwa dalej.
Co o kutnowskim dworcu mówi Wikipedia?
Kutno – jedna z ważniejszych stacji kolejowych w województwie łódzkim i na międzynarodowej linii kolejowej E20 Berlin-Moskwa. Na stacji zatrzymują się pociągi wszystkich kategorii: pociągi osobowe, pośpieszne i niektóre ekspresowe obsługiwane przez cztery niezadaszone perony. Za stacją w kierunku Poznania (zachodnim) istnieje stacja towarowa i osobowa Azory.
Zespół Kult śpiewał o tym dworcu w utworze pt. "Polska":
Czy byłeś kiedyś w Kutnie na dworcu w nocy
Jest tak brudno i brzydko, że pękają oczy
Na szczęście słowa te są dawno nieaktualne, nawet sam autor przyznał to na jednym z występów przed Kutnowską publicznością.
O Kutnie śpiewali także : Grzegorz Turnau "O Kutno" oraz Andrzej Rosiewicz "podróż poślubna do Kutna".
(za wikipedia.org)